Ta strona używa plików cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce. Rozumiem

Łożyska Igiełkowe

Łożyska igiełkowe składają się z dwóch pierścieni i wieńca igiełek z koszykiem, który prowadzi dużą liczbę igiełek i zapobiega ich wypadaniu. Podstawową cechą łożysk igiełkowych jest ich duża nośność przy nieznacznej wysokości zabudowy. Dzięki temu łożyska te spełniająwymagania lekkiej i ograniczonej wymiarowo konstrukcji przy zachowaniu wysokiej nośności. Łożyska igiełkowe są zwykle osadzane z ciasnym pasowaniem dla uzyskania dobrego podparcia pierścieni.

Łożyska igiełkowe cienkościenne

Łożyska igiełkowe cienkościenne to łożyska igiełkowe z tłoczonym cienkim pierścieniem zewnętrznym. Mają bardzo małą wysokość przekroju i dużązdolność przejmowania obciążeń. Stosowane są, gdy otwory w oprawie nie mogą być wykorzystane jako bieżnie dla złożeń igiełkowych, a wymagana jest kompaktowa konstrukcja ułożyskowania. Łożyska te wymagają ciasnego osadzenia w otworze oprawy, profilowane dno umożliwia ponadto przejmowanie małych osiowych sił prowadzących.Łożyska igiełkowe cienkościenne są często stosowane bez pierścienia wewnętrznego. Pierścień zewnętrzny z hartowanej blachy stalowej, koszyk i igiełki tworzą nierozłączną całość. Łożyska igiełkowe cienkościenne występują w wersji przelotowej (otwarte z obu stron) oraz nieprzelotowej (z jednej strony zamknięte).

 

Łożyska igiełkowe z masywnym pierścieniem zewnętrznym

Łożyska igiełkowe z pierścieniami ze stali łożyskowej mają małą wysokośćprzekroju i dużą zdolność przenoszenia obciążeń. Zależnie od przypadku zabudowy mogą być stosowane z lub bez pierścienia wewnętrznego. Łożyska igiełkowe z pierścieniem wewnętrznym są stosowane włożyskowaniach, w których utwardzanie i szlifowanie wału nie jest możliwe lub jest ekonomicznie nieopłacalne. Łożyska igiełkowe bez pierścienia wewnętrznego to optymalne rozwiązanie jeśli bieżnie na wałach są utwardzone powierzchniowo i szlifowane. Ponieważ pierścień wewnętrzny nie jest w tym przypadku potrzebny, wałmoże mieć większą średnicę i być dzięki temu bardziej sztywny.

 

 

Łożyska igiełkowe oporowe

Łożyska igiełkowe oporowe (wzdłużne) umożliwiają konstruowanie łożyskowań o bardzo dużej obciążalności osiowej, sztywnych i nieczułych na obciążenia udarowe przy stosunkowo nieznacznym zapotrzebowaniu miejsca. Są to łożyska jednokierunkowe, mogą przejmować obciążenia osiowe tylko w jednym kierunku. Zwarte łożyskowania, nie zajmujące więcej miejsca niż łożyskowania z konwencjonalną podkładką blaszaną, można uzyskać wykorzystując powierzchnie czołowe przylegających elementów maszynowych jako bieżnie dla złożeń igiełkowych oporowych. Złożenia igiełkowe składają się ze stabilnego koszyka, w którym może być bezpiecznie prowadzona i utrzymywana duża liczba igiełek.

 

 

Łożyska igiełkowo-kulkowe

Łożyska igiełkowo-kulkowe, to łożyska igiełkowe kombinowane, gdzie łożysko igiełkowe pracuje jako poprzeczne natomiast łożysko kulkowe jako wzdłużne. Łożysko kulkowe stosowane jest albo w postaci łożyska skośnego jedno lub dwukierunkowego, albo w postaci łożyska wzdłużnego. Łożyska te mają zastosowanie w przypadkach gdy występują wysokie obroty, duże obciążenia promieniowe występują oraz niewielkie obciążenia osiowe przy jednocześnie ograniczonej przestrzeni.  Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem kulkowym montuje się przeważnie bez pierścienia wewnętrznego, ponieważ przy łożyskowaniu bezpośrednim na utwardzonym czopie można uzyskać większą dokładność obrotu i mniejszy rozrzut luzu poprzecznego.

 

Łożyska igiełkowo-wałeczkowe

Łożyska igiełkowo- wałeczkowe, to łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem walcowym. Łożysko igiełkowe pracuje jako łożysko poprzeczne natomiast łożysko walcowe jako wzdłużne. Łożysko walcowe stosowane jest albo w postaci łożyska skośnego jedno lub dwukierunkowego, albo w postaci łożyska wzdłużnego. Są stosowane w przypadkach gdy przy niewielkiej przestrzeni na łożyskowanie występują wysokie obroty oraz oprócz dużych obciążeń promieniowych występują również niewielkie obciążenia osiowe. Łożyska igiełkowe kombinowane z łożyskiem walcowym montuje się przeważnie bez pierścienia wewnętrznego, ponieważ przy łożyskowaniu bezpośrednim, na utwardzonym czopie można uzyskać większą dokładność obrotu i mniejszy rozrzut luzu poprzecznego.

 

Pierścienie wewnętrzne

Ze względu na rozłączną budowę łożysk igiełkowych pierścienie wewnętrzne produkowane są także oddzielnie dostarczając wielu dodatkowych rozwiązań konstrukcyjnych. Mają zastosowanie przy złożeniach igiełek z koszykiem lub łożyska igiełkowe cienkościenne, a wał nie jest utwardzony i szlifowany. W takiej sytuacji stworzenie łożyska igiełkowego o poszerzonym pierścieniu wewnętrznym pozwala na większe przemieszczenia osiowe wału w stosunku do oprawy niż jest to przy pierścieniach wewnętrznych o standardowej szerokości. Pierścienie dostępne są w wielu rozmiarach i typach, z fazowanymi zakończeniami lub bez, w zależności od potrzeb i wymagań co do precyzji czy luzu łożyskowania.

 

Złożenia igiełkowe

Złożenia igiełkowe poprzeczne to koszyk z jednym lub dwoma rzędami igiełek. Spośród łożysk igiełkowych zapewniają one najmniejszy przekrój poprzeczny węzła przy dużej nośności, współpracują bezpośrednio z elementami urządzenia, co wymaga zachowania odpowiednich tolerancji bieżni zewnętrznej i wewnętrznej oraz ich twardości i dokładności kształtu i położenia.
Złożenia igiełkowe wzdłużne to łożyska igiełkowe budową przypominające łożyska walcowe serii 811..,812.. Różnica polega na zastosowaniu igiełek jako elementu tocznego. Złożenia występują samodzielnie i współpracują z odpowiednio wykonanymi częściami urządzenia lub ze specjalnymi pierścieniami. Dobór pierścieni zależy od założeń konstrukcyjnych, wymaganych parametrów przenoszenia obciążeń i ilości miejsca jakie przeznaczono na łożyskowanie.
Oznaczenia złożeń igiełkowych składają się z wymiarów w mm: dxDxB gdzie: d = śr. wewn., D - śr. zewn., B - szer.